Hoe zorg je voor een gezonde thuiswerkomgeving?

0
2900
vrouw thuis aan het werk

Door de wereldwijde pandemie die in 2020 Nederland raakte zijn we een stuk meer thuis gaan werken. Het ziet ernaar uit dat we ook in 2021 nog veel thuis aan het werk zullen gaan, en ook na de crisis wordt verwacht dat we vaker thuis zullen werken dan we voor die tijd deden. Dit brengt uitdagingen met zich mee. We zitten namelijk veel achter ons bureau en missen onze loopjes door het kantoor. Dat kan voor gezondheidsproblemen zorgen: onze keukentafel en stoel zijn namelijk niet zo goed voor je rug als de speciale kantoormeubelen van Voortman die je misschien gewend bent. In 2020 draaiden fysiotherapeuten overuren om de klachten die ontstaan door een ongezonde werkhouding te verlichten. Je wilt voorkomen dat je werk je fysieke klachten geeft.

Ook op sociaal niveau is de situatie anders: even samen naar de koffieautomaat is er niet meer bij. Je wordt minder vaak gestoord tijdens je werk, maar mist ook het bijkletsen met collega’s. Dit kan voor een gevoel van eenzaamheid zorgen en invloed hebben op je productiviteit.

Hoe zorg je dat je gezond thuiswerkt? In dit artikel geven we je een paar tips om lichamelijk en mentaal gezond thuis te werken.

Richt je thuiswerkplek ergonomisch in

Het is belangrijk goed voor je lichaam te zorgen wanneer je thuiswerkt. Zorg ervoor dat je een plek creëert waar je goed kunt zitten. Hier heb je niet altijd de juiste spullen voor in huis. Soms is het mogelijk om vanuit je werkgever kantoormeubelen vanuit het kantoor naar jouw huis te laten brengen, maar niet elke werkgever kan dit faciliteren. Gelukkig kun je vaak ook met de meubelen die je thuis hebt een gezondere werkomgeving creëren, als je weet waar je op moet letten.

Bij een goede werkhouding zijn je bovenbenen ondersteund en heb je je voeten plat op de vloer of een verhoging. Je rug is recht en je kunt je armen te laten rusten op je bureau of armleuningen van je stoel. Zorg er ook voor dat je beeldscherm net iets onder ooghoogte is. Dit zorgt voor minder belasting van de nek.
Het vinden van de juiste werkhouding kan lastig zijn, maar met een verstelbare bureaustoel kun je al een heel eind komen. Deze kun je namelijk aanpassen aan je tafel of bureau. Een tip van de redactie is de RH Logic 300. Dit is een comfortabele bureaustoel die volledig verstelbaar is. Je kunt hem aanpassen naar jouw lichaam en werkomgeving, waardoor je het risico op rug- en nekklachten vermindert. Hij is daarnaast ook uit te breiden met bijvoorbeeld een hoofdsteun, verschillende armleuningen en een luchtlendesteun, zodat hij ook geschikt is voor thuiswerkers die wat meer ondersteuning kunnen gebruiken.

Houd contact met collega’s

Tijdens de coronacrisis wordt ons sociale leven op de proef gesteld. Dit geldt ook voor ons werkleven, want waar je je collega’s normaal gesproken dagelijks op kantoor zag is dat met thuiswerken niet het geval. Het kan het zijn dat je het gevoel van verbondenheid verliest of zelfs eenzaam wordt.

Daarom is het belangrijk contact te houden met collega’s en te zorgen voor sociale steun. Dagelijks (video)bellen met collega’s kan je helpen om je betrokken te voelen, zelfs wanneer je op afstand werkt. Door je collega’s vaak te spreken houd je contact en blijf je op de hoogte van wat er bij hen speelt. Woon je bij elkaar in de buurt? Plan je werkoverleg dan eens tijdens een wandeling en loop samen een rondje terwijl je overlegt. Dat is ook nog eens goed voor de beweging.

Kijk of het mogelijk is om sociale gebeurtenissen, zoals de vrijdagmiddagborrel en verjaardagen, online door te laten gaan. Zo heb je toch contact met collega’s en behoud je het teamgevoel. Je spreekt elkaar op die manier niet alleen voor werkgerelateerde zaken, maar ook voor andere leuke dingen.

Beweeg tussendoor genoeg

Wanneer we thuiswerken hebben we de neiging lang in dezelfde houding achter ons bureau te blijven zitten. Er zijn ook minder prikkels om even op te staan en te bewegen. We hoeven namelijk niet meer naar het bureau van die ene collega te lopen wanneer we iets willen vragen; dat gaat nu net zo makkelijk vanuit je stoel. Hierdoor kan het voorkomen dat je wanneer je thuiswerkt een stuk minder beweegt dan wanneer je op kantoor zou zijn, ook al sta je daar zelf niet bij stil.

Toch is het voor zowel je mentale als fysieke gezondheid belangrijk om in beweging te blijven. Wanneer je thuiswerkt moet je hier extra op letten. Zet bijvoorbeeld om het halfuur een wekkertje. Wanneer deze afgaat is het tijd even overeind te komen, de benen te strekken en een rondje door de kamer te lopen. Doe een paar rek- en strekoefeningen, haal een glas water of thee of loop terwijl je met een collega telefoneert. Doe je best om steeds je beweegmomentje te vinden.

Zorg ook dat je voldoende pauze neemt en dan van omgeving verandert. Het is verleidelijk om nog even door te werken om dat ene dingetje af te maken, maar pauzeren is belangrijk voor je mentale gezondheid. Loop bijvoorbeeld een rondje door de buurt of neem de tijd een gezonde lunch te maken. Zo ben je even met iets anders bezig en kun je je daarna weer vol op het werk storten.