Welke voedingsmiddelen hebben veel volume maar weinig calorieën?

0
571

Iedereen wil graag afvallen, maar niemand zit echt te wachten op het hongergevoel dat daarmee gepaard gaat. Je zal immers minder calorieën binnen moeten krijgen en dat betekent dus dat je minder zal moeten eten. Maar hoe zorg je dan dat je niet de hele dag met een hongergevoel rondloopt en snacks pakt die eigenlijk niet bijdragen aan je doel? Dat doe je door te kiezen voor zogenaamd volumevoedsel. Dit zijn voedingsmiddelen met een hoog volume maar weinig calorieën. Water is misschien wel de bekendste, maar je kan niet leven op alleen water.

Het eten van fruit en groente

De inkopper op het gebied van volumevoedsel is natuurlijk de keuze voor groente en fruit. Er zit van alles in groente en fruit, maar calorieën zal je er nauwelijks vinden. Wel veel vitamines, mineralen en vezels. Laat je ook niet afschrikken door verhalen over suiker in fruit, want dit zijn fruitsuikers. Het blijft suiker, maar het is wel iets anders dan geraffineerd suiker in snoepjes of andere zoetigheden. Komkommers en snackgroenten zijn net als fruit ook goede opties. Pas alleen wel op dat je je niet laat meeslepen in dieetvormen die alleen maar om een bepaalde soort draaien, zoals het watermeloendieet.

Magere vormen van vlees

Op een vergelijkbare manier kan je ook profiteren van het eten van mager vlees. Denk dan bijvoorbeeld aan gevogelte. Vlees bevat ook veel goede stoffen, zoals eiwitten, maar weinig calorieën en al helemaal geen koolhydraten. Een gezonde bereiding is natuurlijk wel belangrijk, maar je kan hier wel het nodige mee bereiken. Ook voor vlees geldt dat er dieetvormen zijn, zoals het carnivore diet. Dit is echter natuurlijk niet het beste idee op aarde. Ook wanneer je voor volumevoedsel kiest, wil je gevarieerd eten. Vlees met wat groente en een stukje fruit na is dus een prima maaltijd.

De ideale snack

Natuurlijk wil je ook wel af en toe kunnen snacken. Dus is het belangrijk dat je ook daar hetzelfde principe voor kan toepassen. Dat betekent dus dat je op zoek moet naar iets waar je veel van kan eten, maar wat weinig bijdraagt aan je calorietotaal. Waarschijnlijk weet je al waar dit naartoe gaat. Inderdaad, het gaat om popcorn. Het enorme verschil tussen de waarde van een bakje popcorn en een bakje chips is bijna niet te bevatten. Er is wel een nuance, want dit werkt alleen wanneer je de popcorn zelf bakt.

Vezelrijk ontbijt

Laten we vooral ook het ontbijt niet vergeten. Dan is het slim om voor vezelrijke producten te gaan, je kan dan bijvoorbeeld denke aan havermout. Al kan je ook volkoren brood best hebben. Overigens is het goed om te weten dat vezels ook op andere momenten werken, denk aan volkoren rijs een bonen of peulvruchten voor het diner. Zeker wanneer je dit combineert met het eerdergenoemde magere vlees. Het is belangrijk dat je wel oppast dat je niet voor ontbijtgranen met suikers kiest. Dit lijkt slim, maar is dat natuurlijk helemaal niet. Pas hier goed mee op.