Online marketing, een essentieel onderdeel van jouw bedrijfsstrategie!?

0
20131
online marketing

In onze huidige wereld vol technologie kunnen we haast niet meer zonder smartphone, computer en internet. Verkoop, reclame en marketing hebben daardoor ook een nieuwe wending genomen en gaan veelal digitaal. Daardoor is online marketing een essentieel hulpmiddel geworden die met de dag belangrijker wordt.

Succesvolle bedrijven en online webwinkels kunnen vandaag de dag vrijwel niet meer zonder een goed online marketing bureau. Een professioneel marketingbureau kan, na een duik achter de schermen te nemen, goed inzicht krijgen in de gegevens en bezoekersstroom van een website en zo een complete online strategie bedenken om jouw bedrijf te ondersteunen met behulp van hun expertise en ervaring. Op die manier worden jouw website, producten of diensten uiteindelijk nog beter gevonden en kun je pas echt succesvol als bedrijf zijn. En bovendien, als eigenaar van een bedrijf, heb je waarschijnlijk wel andere dingen te doen dan je bezig te houden met online klanten aantrekken. Het scheelt een hoop tijd en energie als je dit aan een online marketing bureau uitbesteed.

Online marketing uitgelegd

Wat is online marketing? Online marketing is een breed begrip. Dat is niet zomaar in een zin uit te leggen. Van een mooi ogende website of webshop tot makkelijk gevonden worden in Google of andere zoekmachines en van het versturen van effectieve nieuwsbrieven tot goed geschreven webteksten; het hoort allemaal tot online marketing. Met andere woorden: uiteenlopende online activiteiten die helpen om strategische doelstellingen te bevorderen of te verwezenlijken.

Waarom online marketing inzetten?

Zoals eerder gezegd, wil je vandaag de dag een succesvolle business hebben, dan ontkom je niet aan online marketing. Het is een belangrijk hulpmiddel in het huidige digitale tijdperk om je bedrijf te presenteren, klanten te behouden, maar ook nieuwe klanten aan te trekken en te (blijven) groeien. Het is geen eenvoudige klus. Na een grondige bedrijfsanalyse wordt er doorgaans een goed doortimmerd online marketing campagne opgezet dat uit verschillende onderdelen bestaat en dat wordt dan uiteengezet. Daar is kennis en geduld voor nodig. En het is een proces dat continue moet doorgaan. Telkens weer moet er gekeken worden welke activiteiten er voor nodig zijn en of de targets en marketingtechnieken bijgesteld moeten worden. Online marketing stopt dus eigenlijk nooit.

Lees ook: een succesvolle seo strategie

De grootste voordelen van online marketing

  • Het grootste voordeel is wellicht meer winst maken. Laten we eerlijk zijn, daar draait het toch hoofdzakelijk om in the business. Online marketing geeft je bedrijf meer zichtbaarheid en bekendheid en daardoor, als het goed is, meer klanten. En dat is dus meer winst en groei.
  • Als je online marketing uitbesteed aan een bureau, houd je zelf veel meer tijd over voor andere belangrijke kerntaken die een bedrijf vergen. Zo bespaar je dus tijd en kun jij je op andere zaken focussen. Daarnaast heeft een extern bureau vaak een andere frisse en objectieve kijk op bijvoorbeeld jouw website en kan je daardoor waardevolle feedback en inspiratie geven.
  • Daarnaast kun je door deze vorm van marketing ook beter inzicht krijgen in je financiële zaken. De online resultaten zijn namelijk volledig meetbaar. Daardoor weet je precies hoeveel je uitgeeft en hoe de euro’s zich terugverdienen.