Profiteren van kortingen via CSS, kan het nog uit?

0
1572
shopping

Google wordt de afgelopen tijd door allerlei overheidsinstanties op het matje geroepen. Overheden maken zich zorgen over de monopolie positie van Google, zo liet Google vorig jaar nog alleen zijn eigen vergelijker zien in de Shoppingresultaten, ten nadele van andere vergelijkers. Na kritiek en een boete vanuit de EU, paste Google haar beleid aan. Andere vergelijkers kregen niet alleen eerlijkere kansen om gevonden te worden in Shopping, ze ontvingen na de aanpassing van het beleid ook nog eens flinke kortingen. Dat had een vloedgolf van nieuwe Comparison Shopping Services (CSS) tot gevolg. Die wilden immers allemaal profiteren van de aantrekkelijke kortingen die Google gaf voor haar Shopping ‘concullega’s’. Een gedeelte van deze kortingen zijn inmiddels teruggeschroefd, maar de 20% korting op CPC-tarieven voor webshops die via een CSS partner adverteren lijkt voorlopig nog even aan te houden. Kan het nog uit om via zo’n CSS partner te adverteren?

Gebruik maken van een andere CSS dan die van Google kan lucratief zijn, je kan immers 25% meer bieden dan wanneer je alleen van Google CSS gebruik maakt. Immers: een korting van 20% betekent een verhoging van 25% om hetzelfde CPC bedrag te bieden. De vraag is voor hoe lang dat nog mogelijk is, voor hoe lang dat nog lucratief blijft en voor welke CSS je kiest. Hoewel Google (nog) niets loslaat over de kortingen die zij geven, is het aannemelijk dat de 20% korting op CPC-tarieven blijft. Een CSS moet immers Google Shopping in kunnen kopen en daar marge op kunnen blijven draaien. In dit model is die marge compleet afhankelijk van de hoogte van de korting op de CPC-tarieven. Het kan natuurlijk zo zijn dat Google een korting van 20% heeft aangehouden om de hoeveelheid en diversiteit van CSS partners op de Shopping markt te vergroten en dat het, na diversifiëring van de markt, die marge terugschroeft.

Concurrentie

Het lijkt erop dat de maatregelen van Google de concurrentie op de vergelijkersmarkt in elk geval goed heeft gedaan. Een rapport van Searchmetrics laat zien dat de hoeveelheid en diversiteit van CSS partners in Engeland en Duitsland is gestegen van plus minus 1% naar 32%. Je kan je echter afvragen of deze statistieken een goede weerspiegeling geven van de concurrentie in deze markt. Veel van de nieuwe CSS partners zijn van ondermaatse kwaliteit en vaak in paniek opgestart uit angst om de boot te missen. Een groep van grotere CSS partners is dan ook niet blij met de huidige stand van zaken binnen de Shoppingmarkt. Ze schreven een open brief naar de EU waarin ze aangeven dat de huidige marktwerking hen forceert om een groot gedeelte van hun winsten ‘weg te bieden’. Een groot deel van de kliks gaat immers naar webshops in plaats van naar de website van de betreffende CSS partner.

Searchmetrics voorspelt dan ook dat alleen de grotere en meest efficiëntste bedrijven in staat zijn om op deze manier te concurreren. Kort geleden heeft Google de vereisten voor CSS partners aangeschroefd, welke vanaf eind januari van kracht gaan. Zo moet een vergelijker in elk geval de mogelijkheid bieden om de producten te filteren op prijs en te sorteren én moet de CSS partner minimaal 100 aangesloten webshops (actieve Merchant accounts die gekoppeld zijn bij Google) onder haar vleugels hebben.

De keus voor een goede CSS partner

In de huidige markt zijn een aantal verschillende soorten CSS partners actief, elk met hun eigen strategie. Ten eerste heb je CSS partners die voornamelijk omzet maken door via affiliate netwerken Google Shopping in te zetten. Deze bedrijven adverteren dan voor producten van een webshop naar keuze (vaak zonder medeweten van de betreffende webshop). Hierdoor haalt de CSS partner via affiliate marketing een betere zichtbaarheid tegen lagere kosten dan de webshop zelf (door het margevoordeel) en kan dus op provisiebasis winsten behalen. De betreffende webshop is in dit geval duurder uit, de shop moet immers met zijn eigen Shopping-advertenties concurreren met affiliate-advertenties voor haar eigen producten en moet daarnaast ook nog provisie betalen. Een uniek product is bij een zoekopdracht slechts één keer zichtbaar. In dat geval is dan de advertentie van de webshop zichtbaar of de advertentie van de affiliate (CSS partner). Deze CSS partners zouden wel eens kunnen gaan verdwijnen gezien Google’s nieuwe vereisten voor CSS partners. Deze vergelijkers zijn immers niet afhankelijk van een aansluiting van een webshop.

Tot slot zijn er nog CSS partners zoals Bigshopper. Vergelijkers in deze categorie lijken meer uit te zijn op de langere termijn, dan op kortere termijn winsten te behalen. Zo betaal je bij Bigshopper een relatief lage maandprijs om in ruil daarvoor te kunnen profiteren van de kortingen op de CPC-tarieven. De vergelijker investeert daarbij ook in zichzelf middels een development team om zo ook echt een goede vergelijker te worden. In diezelfde filosofie bieden ze dan ook geen campagnebeheer. Dit kan wel, maar je wordt dan doorverwezen naar één van de vele partners die aangesloten zijn bij Bigshopper. Er wordt louter ondersteuning gegeven bij problemen met bijvoorbeeld product feeds (die dan leiden tot een slechte opname en verminderde zichtbaarheid op Bigshopper), om zo objectief te blijven als vergelijker.

Neem een juist besluit

Aansluiten bij een CSS partner heeft dus nog wel degelijk zin, bedenk je wel goed welke vergelijker goed bij jou past. Heeft het zin om affiliates met jouw advertenties te laten adverteren? Of kun je dat beter zelf doen? Houd dus goed het nieuws in de gaten omtrent de CSS markt. Het is aannemelijk dat de 20% korting op de CPC nog blijft aanhouden.