Wanneer je een marketing opleiding volgt komt het onderdeel ‘inbound marketing’ helaas maar kort aan bod. Dit is erg jammer, omdat het een kloof veroorzaak tussen opleiding en praktijk. Bovendien kun je met de juiste zoekmachine optimalisatie (SEO) juist veel geld verdienen. Niet voor niets besluiten steeds maar marketingstudenten om een bedrijf op te richten dat zich focust op SEO. Het toont aan dat het economische model aan het veranderen is. Hoe zit dit precies?
Het standaard bedrijfsmodel
Elk bedrijfsmodel heeft een aantal vreemde kenmerken. Zo is niet elk model een doorslaand succes. Vrijwel elke onderneming werkt vanuit het principe dat consumenten hun producten en diensten moeten aanschaffen. Ze willen dit bereiken door overtuigingskracht en reclame. Sommige bedrijven bieden producten aan die erg goed in de markt liggen. Zij boeken ontzettend veel succes en veel omzet. Daardoor hoeven ze weinig te investeren in marketing en sales. Andere bedrijven bieden echter minder populaire producten aan, en moeten keihard werken aan hun sales.
Het succesvolle principe van eHow
Het bedrijf ‘Demand Media’ hanteert met ‘eHow’ een totaal nieuwe werkwijze. Dit is een site dat antwoorden geeft op vragen van bezoekers. Het blijkt een doorslaand succes. Daarmee geeft ‘Demand Media’ een voorbeeld aan andere bedrijven. Bij de oprichting een jaar of tien geleden was eHow een revolutionair idee. Het weet namelijk precies waar mensen naar zoeken. De website gebruikt daarvoor gegevens van zoekmachine Google. Vervolgens geeft de redactie antwoord op de vragen die bezoekers intypen. Hoewel het idee simpel klinkt, is het zeer doeltreffend. De bekende krant ‘The New York Times’ omschreef het idee van eHow zelfs als een ‘revolutionaire marketingstrategie’.
Lees ook: 5 technologische diensten die van belang zijn
Inboundgedeelte is ook belangrijk
De afgelopen jaren is content een steeds belangrijker rol gaan spelen in de marketingwereld. Bijna alle marketeers zijn er mee aan het experimenteren. Zij hopen zoveel mogelijk bezoekers op hun website aan te trekken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze bezoekers klanten worden. De marketeers richten zich echter nog te weinig op het belangrijke inbound gedeelte. Dit houdt in dat de meeste bedrijven nog steeds naar buiten toe communiceren. De inhoud van een website is echter ook belangrijk. Zodoende dient een website relevante content te hebben. Alleen advertentiecampagnes bedenken om klanten van buitenaf aan te trekken is allang niet meer voldoende.
Informatie met de buitenwereld delen
Een deel van de marketeers beseft op dit moment nog niet dat content ook mensen van buitenaf kan aantrekken. Je hoeft daarvoor echt niet ontzettend veel te doen. Een goed praktijkvoorbeeld is de werkwijze van Richard Theuws van Merchandise.nl. Hij schreef meer dan 200 blogs over bedrijfskleding bedrukken. Deze strategie bleek zijn vruchten af te werpen. Zijn blogs werden gedeeld over het hele internet. Steeds meer bedrijven delen dan ook hun verhalen en informatie met de buitenwereld. Het zorgt ervoor dat geïnteresseerde bezoekers vanzelf naar de website komen.
Lees ook: online marketing uitgelegd
Heldere zoektermen
Met een sterke inbound strategie trekken marketeers als het goed is veel bezoekers aan. Door het toepassen van een aantal trucs wordt het succes waarschijnlijk nog groter. Zo dient elke marketeer bij het schrijven van een blog niet alleen de vaktermen van het eigen bedrijf te gebruiken, maar ook die van de zoekmachine. Het is zeer belangrijk om rekening te houden met de zoektermen die mensen op Google intypen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je als slotenmaker een website beheert. Wanneer je ingewikkelde en vage zoektermen gebruikt vinden bezoekers en potentiële klanten de website nooit. Het heeft vaak geen zin om allerlei nieuwe woorden te bedenken die je bedrijf beschrijven. Oftewel: kom er gewoon voor uit dat je slotenmaker bent. Het is absoluut niet iets om je voor te schamen. Bovendien doet het gebruik van heldere zoektermen de communicatiestrategie en bezoekersaantallen absoluut ten goede.
Serieus antwoord op vragen bezoekers
Bij de website eHow staan vragen centraal. Dit bepaalt namelijk een deel van het succes. Als marketeer dien je deze manier van opereren ook zelf toe te passen. De inbound-strategie draait niet om het aanprijzen van een product, maar om het beantwoorden van vragen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar een blog. In feite begint een tekst met een bepaald probleem. Vervolgens bied je een product of dienst aan om de kwestie op te lossen. Content dient dus altijd de vragen van bezoekers te beantwoorden. Wanneer een potentiële klant het gevoel heeft dat hij niet serieus wordt genomen, wordt een website snel weggeklikt. Als marketeer dien je dan ook te voorkomen dat bezoekers jouw blog als een soort ‘verborgen advertentie’ gaan beschouwen. In een dergelijke situatie heeft het aanbieden van een product weinig zin meer. In plaats daarvan dien je er voor te zorgen dat alle vragen van bezoekers serieus beantwoordt worden.
Uitgebreide analyse potentiële klanten
Het geheim van succesvolle marketeers is dat ze vaak tegen de stroom in durven te gaan. Ze denken: ‘waarom zou je het traditionele bedrijfsmodel gebruiken als je met een volledig nieuwe strategie ook succes kunt boeken?’. Dankzij de nieuwe inbound strategie hoef je niet meer te wachten op klanten die je producten en diensten afnemen. Start-ups met deze manier van denken hebben absoluut een streepje voor. Groot voordeel is het feit dat marketeers er redelijk eenvoudig mee kunnen starten. Bedenk bij het opstellen van je verdienmodel goed waarom je iets wilt verkopen. Analyseer vervolgens welke zoektermen potentiële klanten gebruiken. Dit maakt je verdienmodel namelijk een stuk concreter, en hopelijk ook succesvoller. Door het gedrag van bezoekers uitgebreid te analyseren is het creëeren van een goede SEO-strategie veel eenvoudiger. Daarmee zorg je er uiteindelijk voor dat een bedrijf hoog in de zoekmachines terecht komt.
Trends en actuele ontwikkelingen
De bovenstaande werkwijze geldt uiteraard niet alleen voor nieuwe bedrijven. Ook oudere ondernemingen hebben veel baat bij een uitgebreide analyse van potentiële klanten. Een tip is om een blog te baseren op een onderwerp dat op dit moment erg speelt bij de klant. De kans dat ze naar jouw product zoeken is daardoor veel groter.
Inspelen op de behoefte van de markt
In feite houdt een succesvolle inbound- en outbound strategie in dat je moet inspelen op de behoefte van markt. Dit is uiteraard niet het enige waar een onderneming en economie op is gebaseerd. Innovatie speelt bijvoorbeeld ook een belangrijke rol. Toch weten de meest succesvolle bedrijven hun aanbod precies aan te sluiten bij de behoefte van de klant.