De digitale revolutie: 5 technologische diensten die écht van belang zijn voor 2019

0
1638
data

In het begin van het nieuwe jaar zijn veel bedrijven bezig met plannen maken voor het komende jaar. Vaak wordt er gekeken naar specifieke zaken waar ze zich op kunnen gaan focussen. Maar ook verwachtingen en potentiële oriëntaties worden besproken. Doorgaans hebben mensen en bedrijven moeite met de overgang naar een nieuw CRM-systeem of andere technologische tools die hun omzetten moeten verhogen en de kosten moeten doen verlagen. Maar welke tools doen er nu echt toe? Om jou en jouw bedrijf te helpen hebben we hieronder alvast 5 technologische diensten op een rijtje gezet die jouw bedrijf daadwerkelijk kunnen helpen om van 2019 een topjaar te maken.

  1. Beveiligingstechnologie

Met het uitdijen van technologische ontwikkelingen, komen ook ontwikkelende hacking technieken. In de media heb je vast al de verhalen voorbij horen komen van complete nutsbedrijven die plat werden gelegd of overheidsbedrijven die belangrijke data kwijtraakten. Hackergroeperingen zoals SamSam verdienen op deze manier hun brood en grote organisaties, maar ook kleinere bedrijven in Nederland werden hiervan al eens de dupe. Wat hackergroepering SamSam zo gevaarlijk maakt is dat ze, nadat ze in je systeem zitten, een tijd lang gaan observeren om het beste moment te kiezen om hun ransomware te  activeren. Zo kunnen ze dus ongemerkt hun gang gaan en het beste moment uitkiezen. Het is dus zeker een aanrader om in zee te gaan met IT-beveiligingsdiensten die in ‘real-time’ aanvallen kunnen opsporen en uitschakelen.

  1. Chatbots

Alles gaat steeds sneller, of anders gezegd, er is steeds minder tijd. En dat is in een bedrijf-klantrelatie niet echt handig, immers een klant wil aandacht het liefst 24/7. Chatbots zijn daarin een fantastisch, interessant stukje technologie die jouw klanten op elk moment van de dag online kan helpen met bijvoorbeeld het  invullen van een contactformulier, het bestellen van de producten of een stukje uitleg over jouw bedrijf en jouw diensten. Bij het kiezen van een dergelijke dienst is het belangrijk dat je weet wat voor chatbot je in huis haalt. Zo zijn er zijn ‘domme’ chatbots die al hun antwoorden klaar hebben staan in een database. Dit kan eerder zorgen voor irritatie dan dat het je klanten helpt. Slimme chatbots echter, leren van alle gesprekken die ze voeren (24/7) en proberen al te anticiperen op wat je wilt. De ervaring met dit soort bots is vaak natuurlijker en bovendien efficiënter.

  1. Digitale juridische dienstverleners

Juridische dienstverlening staat van oudsher bekend als behoorlijk prijzig. Daar lijkt de digitalisering echter verandering in te brengen. Steeds vaker duiken er tech-diensten op die contracten voor je kunnen genereren, om zo je accountancy soepeler te laten verlopen, of zelfs complexere, juridische contracten , zoals geheimhoudingsverklaringen. Een onderzoek in Amerika wees zelfs al uit dat een geautomatiseerd systeem tot 9% méér accuraat was dan top-of-the-bill advocaten in het beoordelen van zulke geheimhoudingsverklaringen. Bovendien deed het artificial-intelligence-systeem er slechts 26 seconden over, terwijl de advocaten 92 minuten met dezelfde opdracht bezig waren. En dat allemaal terwijl dit soort legal-tech diensten slechts voor een fractie van het bedrag werken als waarvoor professionele advocaten dat zouden doen. In Amerika floreerden dit soort bedrijven al langer, in  Nederland waren er tot voor kort alleen dergelijke bedrijven beschikbaar die slechts een onderdeel van het organisatorisch, juridisch proces ondersteunden. Sinds een aantal jaar zijn er ook paraplu-oplossingen, die net als de Amerikaanse bedrijven een groter deel van het bedrijfsproces kunnen omvatten.

  1. Data analyse diensten

De digitale revolutie kon uiteraard niet zonder de realisatie dat we data kunnen verzamelen en op basis daarvan batige beslissingen kunnen nemen. Geen artificial intelligence zonder big data en daarbij zijn ook inherent: data analisten. Helaas zijn de digitale tools nog niet zover dat we geen mensen meer nodig hebben om interessante ontwikkelingen te ontdekken in de datastroom. Wel zijn er al veel tools en diensten die ons daarbij kunnen helpen. Het aanbod aan data diensten is zeer divers en veelal toegespitst op specifieke bedrijfstakken. Waarbij het Enschedese Datatrics webshop- en website-eigenaren helpt om o.a. live inzicht te verschaffen in de customer journey van hun websitebezoekers, hielp Microsoft Power BI supermarkten om betere beslissingen te maken onder economische fluctuatie en de veranderende consumer-lifestyles.

Lees ook: inbound marketing voor een succesvolle seo strategie

  1. Mixed Reality (MR) voor bedrijven

MR, een combinatie van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR), is een technologie die niet echt van de grond kon komen binnen de consumentenmarkt. Zo bracht Google in 2014 al de Google Glass op de markt, maar flopte vanwege privacyproblemen.  Maar in de industriële setting is de bril echt gaan excelleren, en helpt het bijvoorbeeld automonteurs om in real-time geannoteerde afbeeldingen erbij te pakken. Zo gebruiken de monteurs van ThyssenKrupp, een Duitse fabrikant van liften, dergelijke brillen om tijdens de reparatie alle benodigde data te gebruiken. Hoewel deze technologie nog niet zo direct toegankelijk is als de bovenstaande diensten, kan het naast een tool voor personeel ook een leuke gimmick zijn. Zo kan het architecten of meubelmakers helpen om hun klanten hun schetsen in volle glorie te laten zien alvorens het gebouwd is.