Een fiets van de zaak is al heel lang mogelijk, maar de afgelopen jaren was het nauwelijks populair te noemen. Door nieuwe maatregelen en een veel simpelere leaseregeling, is een fiets van de zaak met ingang van 2020 zo aantrekkelijk dat het bijna zonde is om er geen gebruik van te maken.
De oude situatie: behoorlijk veel gedoe
Biedt jouw werkgever nog geen regeling aan voor een fiets van de zaak? Dan ligt de oorzaak daarvan waarschijnlijk in de nogal lastige regeling die er tot nu toe was. Veel bedrijven die wel een regeling hebben, zien dat er om dezelfde reden maar mondjesmaat gebruik van wordt gemaakt.
Hoe was het tot voor kort geregeld? Een werkgever kon een fiets van de zaak aanbieden via de werkkostenregeling. Deze regeling houdt in dat er voor maximaal 1,2% van de totale loonsom ‘extraatjes’ kunnen worden aangeboden. Onder deze regeling valt bijvoorbeeld ook een mobiele telefoon, of een andere regeling die jouw werkgever heeft getroffen. Kun je via je werk goedkoop of gratis naar de sportschool? Dan wordt dit ook via de loonkostenregeling betaald.
Om via deze regeling een fiets te kunnen gebruiken, moest de gebruiker ervan een uitgebreide administratie bijhouden. De fiets was namelijk vooral bedoeld voor zakelijk gebruik, en dus moest er precies worden bijgehouden hoeveel kilometers er privé met de fiets werden gereden. Niet erg aantrekkelijk.
De nieuwe situatie: veel gemakkelijk
Omdat er steeds minder gebruik werd gemaakt van de fiets van de zaak, is de regeling flink veranderd. Meer mensen op de fiets betekent tenslotte minder files en fittere werknemers. Om die reden is het Fietsplan 2020 samengesteld. En dat is een stuk gemakkelijker dan de oude regeling!
Ten eerste hoeft er geen kilometeradministratie meer te worden bijgehouden. Daarnaast wordt het ook financieel een stuk overzichtelijker, zowel voor de werkgever als voor de werknemer.
De nieuwe leaseregeling voor fietsen gaat namelijk erg lijken op die voor auto’s. Een percentage van de aanschafprijs van de fiets, 7%, wordt opgeteld bij het bruto jaarsalaris. Zo betaal je 7% bijtelling, waarover je belasting betaalt. Kies je voor een fiets van 2000 euro, waarvoor je toch een aardig model kunt uitzoeken, dan kost je dat maandelijks ongeveer 5 euro. En het goede nieuws: ook een e-bike van de zaak kan via deze regeling verzorgd worden. Vanwege de hoge verkoopprijs van dit soort elektrische fietsen, en de zeer lage kosten die op deze manier per maand betaald hoeven te worden, is de verwachting dat de nieuwe regeling zeker de aanschaf van e-bikes van de zaak flink zal stuwen.