Tips om beter te slapen

0
992

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. In je slaap herstelt het lichaam namelijk en ook de hersenen van de vorige dag. Het is dan ook slim om goed te slapen zodat je goed uitgerust wakker kan worden. Slapen is echter helaas niet super makkelijk en soms lukt het gewoon niet, wat ontzettend frustrerend kan zijn. Hieronder vind je verschillende tips om te zorgen dat het je misschien wel lukt. Slaap lekker alvast!

Zorg voor een rustige slaapkamer

Het is handig om te zorgen voor een rustige slaapkamer, zodat je ook echt tot rust kan gaan komen. Ruim daarom de kamer op, zorg dat je niet meer alle rommel van de dag daarvoor kan zien wanneer je wakker wordt of wanneer je nog wakker ligt in bed en aan het woelen bent. Het is dan ook slim om te zorgen dat je niet afgeleid wordt. Daarnaast kan je oordopjes indoen wanneer je veel last hebt van geluid in de omgeving, dit kan ook een reden zijn waarom je geen oog dicht kan doen. Buiten dat, kan je ook gaan voor een slaapmasker. Hierdoor is het lekker donker en moet je je ogen toch al dicht hebben. Hierdoor val je meestal sneller in slaap en slaap je ook beter omdat je niet wakker wordt van het licht in de ochtend bijvoorbeeld. Het kan erg fijn zijn, probeer het zeker een keer uit!

Houd een vast ritme aan en doe geen dutjes overdag

Om te zorgen dat jij in de avond lekker in slaap weet te vallen, is het slim om een vaste bedtijd aan te houden. Hierdoor weet jouw lichaam dat je rond die tijd naar bed gaat. Het is verstandig om dit ook te proberen wanneer je een nachtje niet zo goed hebt geslapen. Daarnaast is het niet verstandig om te veel dutjes te doen, dit verstoort het ritme daarom. Een keer lekker wegvallen terwijl je een film ligt te kijken of wanneer je merkt dat je ogen zwaar worden, kan heus geen kwaad. Maar maak er geen gewoonte van!

Let op je adem

Een handige tip is om op je ademhaling te gaan letten. Hier kan je zelf mee aan de slag gaan maar je zou ook een meditatie kunnen gaan doen bijvoorbeeld. Hierdoor word je waarschijnlijk wat rustiger en dit is heel fijn wanneer je wil gaan slapen. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je niet al te veel kan gaan piekeren omdat je op je adem probeert te letten. Probeer ook eens een begeleide mediatie, waar je mee wordt genomen in een verhaal. Wellicht val je dan wel lekker snel in slaap!

Het kan ook helpen om een rustige sfeer te creëren, bijvoorbeeld door middel van kaarsen. Wil je weten hoe je die optimaal moet branden? Lees dan dit artikel!