Natuurlijk willen bedrijven of organisaties graag succes op social media. Dit hangt af van het aantal likes op de bedrijfspagina en het aantal leden in de Facebook groep(en). Met een ‘like’ geeft iemand aan dat hij zij updates wil van jouw bedrijf. Hoe meer likes, hoe zichtbaarder jouw bedrijf is bij een grote groep mensen. Het verzamelen van ‘fans’ kost tijd. Het verzamelen van likes en groepsleden kost tijd. Sommige ondernemers hebben hier geen zin in en nemen het besluit om ‘likes’ te kopen. Dit is echter geen verstandige beslissing.
Waarom Facebook likes kopen geen goed idee is
Het klinkt zo simpel: je typt op Google ‘koop Facebook likes’ en vindt een website die het verkoopt. Na het betalen van een bepaald bedrag lijkt jouw bedrijfspagina in een keer zeer populair. Er zijn een aantal nep accounts toegevoegd om het nummer van Facebook fans te ‘vergroten’. Een van de nadelen van deze manier van werken is dat het de betrokkenheid op je pagina niet vergroot. In tegendeel zelfs, want de accounts bestaan helemaal niet. Het vergroten van de betrokkenheid is juist nodig om meer producten en diensten te verkopen. Het kopen van likes draagt dus niets bij aan het vergroten van de omzet.
Algoritme van Facebook
Facebook gebruikt een bepaald algoritme die specifiek kijkt naar de betrokkenheid ratio. Jouw berichten verschijnen vaker in het nieuwsoverzicht wanneer er sprake is van veel commentaar en likes. Op een gegeven moment ontdekt Facebook dat dit op jouw pagina niet het geval is. Daardoor neemt de kans dat jouw berichten in het nieuwsoverzicht worden vertoond af. Ook de gemiddelde gebruiker gaat twijfelen aan jouw betrouwbaarheid. Als een bedrijfspagina zoveel fans heeft, waarom zijn er dan nauwelijks reacties op berichten? Uiteindelijk werkt het kopen van likes dus alleen maar averechts.
Laat je pagina promoten door vrienden
Het is niet verstandig om likes te kopen, maar hoe kom je er dan wel aan? Opnieuw komen we aan bij een aantal marketing strategieën. Facebook helpt je hier graag een handje mee. Als het goed is zie je rechts op de pagina de knop ‘website promoten’ staan. Daarmee maak je een advertentie aan voor een specifieke doelgroep. Klik er op en bedenk of je jouw pagina of een specifiek bericht wil promoten. Wie liever geen geld investeert in een advertentie kan er ook voor kiezen om de pagina of community te delen met vrienden. Dit is een aantrekkelijke optie wanneer je een pagina vanuit het niets opbouwt en weinig tot geen budget hebt. Na een ‘like’ van je vrienden volgen wellicht ook hun vrienden en die daarna. Of laat je vrienden jouw bedrijfspagina of community promoten bij anderen. Mond-op-mond reclame is vaak effectiever dan je denkt.
Collega’s helpen een handje
Nodig mensen uit die mogelijk interesse hebben in jouw onderwerp. Wat dat betreft zijn collega’s een goede keuze, omdat ze actief zijn in hetzelfde werkveld. Met name de hulp van collega’s die werken in de marketing-, reclame of klantenservice kan goed uitpakken. Ze mailen vaak naar mensen buiten jouw bedrijf en kunnen vaak overtuigend schrijven. Vraag ze om in een e-mail een link naar jouw bedrijfspagina te verwerken.
Gebruik van andere social media
Je vrienden, familie en collega’s zijn waarschijnlijk ook actief op andere social media, zoals Instagram, Twitter en Pinterest. Hoewel deze social media kanalen qua populariteit niet kunnen meten met Facebook, hebben ze toch een zeer groot publiek. Vraag bekenden om niet alleen op Facebook, maar ook op andere social media kanalen jouw bedrijfspagina of community te promoten. Alle hulp is immers meegenomen!
Social media buttons plaatsen op je website
Bedrijven hebben eigen Facebook pagina en/of community om hun producten en diensten te verkopen aan (potentiële) klanten. Als ze hierin slagen verdienen ze geld met Facebook. Waarschijnlijk hebben deze bedrijven ook een eigen website. Dit kan een goed hulpmiddel zijn om je bedrijfspagina te promoten. Het promoten van je pagina en community eindigt namelijk niet op Facebook zelf. Plaats een aantal ‘volg’ knoppen op je website of blog, zodat het voor bezoekers zo gemakkelijk mogelijk wordt om je Facebook pagina te liken of te volgen. Veel software systemen, zoals WordPress, bieden tegenwoordig een plugin aan waarmee je social media buttons in enkele seconden op je website kunt plaatsen. Je kunt eventueel ook een speciale plugin gebruiken om de pagina op je website te promoten. Facebook gebruikt in dat geval een zogeheten ‘iframe code’ die de laatste posts op je pagina laat zien. Dit heeft als voordeel dat bezoekers jouw bedrijfspagina kunnen liken en delen zonder dat ze je website hoeven te verlaten.
Promotie via je fysieke winkel
Misschien heb je naast een website of webshop een fysieke winkel. Ook een ‘stenen’ vestiging kan een effectief hulpmiddel zijn bij het promoten van je Facebook pagina of community. Plak bijvoorbeeld een Facebook sticker met de naam van je pagina op de deur of het raam. Vergeet niet om de verkorte URL van je pagina te weergeven. Eventueel zou je zelfs een speciale actie kunnen organiseren waarbij mensen korting krijgen op je producten of diensten als ze jouw pagina meteen liken via hun smartphone.