Waarom kiezen leveranciers voor dropshipping?

0
1523
dropshipping

Een van de redenen om te kiezen voor dropshipping is de schaalbaarheid. In een traditioneel bedrijf is het zo dat je bij een toenemend aantal bestellingen ook meer werk moet verrichten. Dropshipping maakt het mogelijk om het werk te verdelen over meerdere leveranciers. Dit betekent dat het verwerken van bestellingen de verantwoordelijkheid is van de leveranciers. Over het algemeen hebben nieuwe e-commerce bedrijven met dropshipping daarom een beter begin dan traditionele e-commerce bedrijven, die vaak nog moeten werken aan hun efficiëntie.

Vergroten van naamsbekendheid

Voor sommige leveranciers is het samenwerken met webwinkeliers een manier om hun naamsbekendheid te vergroten. Hun producten worden op meerdere plekken verkocht en dat is goede reclame. Zodoende geven ze flinke kortingen en een mooie commissie. Sommige mensen weten hun webshop met dropshipping hun belangrijkste bron van inkomen te maken.

Grote bedrijven kiezen ook voor dropshipping

Niet alleen relatief onbekende leveranciers en beginnende webwinkeliers kiezen steeds vaker voor dropshipping. Ook diverse grote spelers op de e-commerce markt zijn inmiddels overtuigd van het nut. Zo is het mogelijk om via het Amerikaanse miljoenenbedrijf eBay producten te verkopen via een dropshipping systeem. Het is een online marktplaats dat miljoenen bezoekers heeft vanuit de hele wereld. Besef echter wel dat de concurrentie daardoor erg groot is. De twee grootste online platformen voor dropshipping na eBay zijn Wayfair en Zappos. Dit zijn succesvolle dropshipping bedrijven die webwinkeliers toegang geven tot hun producten, met als reden het willen genereren van meer omzet.

Het succesverhaal van Pixmania

Dat dropshipping kan opleveren voor online winkels blijkt wel uit het verhaal van de relatief kleine webwinkel Pixmania. Een paar jaar geleden gaf het webwinkels toegang tot zijn voorraad consumentenelektronica. In ruil voor het aanbieden van de producten kregen de webwinkeliers zes procent kort op de aankoopprijs. De omzet van Pixmania steeg, zonder dat het er ook maar iets voor had hoeven te doen. Ondertussen maakten ook de webwinkeliers die de producten aanboden mooie winsten. Het levert dan ook voordeel op voor beide partijen.

Klantenservice blijft verantwoordelijkheid van de webwinkelier zelf

De tijd die webwinkeliers besparen door gebruik te maken van dropshipping en door contacten te onderhouden met leveranciers kan besteed worden aan andere zaken binnen het bedrijf die ook aandacht verdienen. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van vragen van klanten. Het aantal verzoeken en vragen zal waarschijnlijk toenemen naarmate je bedrijf groeit. Klantenservice is jouw eigen verantwoordelijkheid, en niet die van je leveranciers.