Misschien hebben de indrukwekkende cijfers van YouTube je ervan overtuigd om een account te beginnen op het platform. Het is echter niet verstandig om gehaast te werk te gaan. Voordat je begint is het belangrijk om je wensen en doelen op papier te zetten. Vraag jezelf wat je precies wil bereiken met het creëren van een YouTube kanaal. Wil je er veel geld mee verdienen of alleen video’s delen met vrienden of familie? Denk ook na over je doelgroep. Wat is hun leeftijd en interesse? Met een duidelijk doel voor ogen is het eenvoudiger te bepalen wat voor soort video’s je wil creëren. Daarnaast kun je het onderwerp van de video’s richten op de doelgroep die je voor ogen hebt. Uiteindelijk zal relevante content leiden tot meer leden op je YouTube kanaal. De kijkers zien dat je hebt nagedacht over een onderwerp en beschouwen je als een betrouwbare bron van informatie.
Aanmelden op YouTube
Het aanmelden op YouTube werkt hetzelfde als op andere sociale netwerken als Instagram en Facebook. Wel heb je een Google account nodig om aan account te creëren op het platform. Met een dergelijk account heb je namelijk toegang tot alle producten van Google, waaronder YouTube. Gebruik het volgende stappenplan om een Google en YouTube account te maken:
- Creëer een Google Account door te klikken op ‘Een account aanmaken’.
- Vul vervolgens je gebruikersnaam, wachtwoord, verjaardag, geslacht, telefoonnummer en huidige e-mailadres in.
- Klik verder en laat je account verifiëren met behulp van een tekstbericht of spraakoproep.
- Als het goed is ontvang je een berichtje op je mobiele telefoon. Vul de verificatiecode in en klik op “doorgaan”.
- Er verschijnt een bevestigingsscherm in beeld en een blauwe knop met ‘terug naar YouTube’.
- Klik op de blauwe YouTube knop. Waarschijnlijk zie je een welkomstscherm met alle kanalen die mogelijk relevant voor jou kunnen zijn. Je kunt je abonneren op deze kanalen, maar dat is natuurlijk niet verplicht.
- Vink de kanalen af waar je geen interesse in hebt en klik op “opslaan”.
Account aanpassen
Nadat je toegang hebt gekregen tot YouTube is het tijd om met je account aan de slag te gaan. Je hebt een eigen profiel die je naar wens kunt aanpassen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk relevante informatie te geven over jezelf. Een aantal bezoekers zullen tijdens een bezoek aan je YouTube kanaal willen weten wie jij bent. Het komt betrouwbaar over wanneer er voldoende informatie staat vermeldt over jezelf en/of je bedrijf. Vertel dan ook duidelijk wie je bent, wat je doet en vermeld je contactgegevens. Plaats daarnaast een link naar je andere social media accounts, zodat mensen je daar ook kunnen volgen. Heb je een eigen bedrijf? Plaats dan ook een link naar je bedrijfswebsite.
Het plaatsen van een logo of afbeelding van je bedrijf
Eventueel zou je ook het logo van je bedrijf op je YouTube account kunnen plaatsen. Deze optie bevindt zich aan de linkbovenkant van je YouTube kanaal. Het kan natuurlijk ook zijn dat je geen bedrijfslogo hebt. Probeer in dat geval een afbeelding te kiezen die je bedrijf professioneel over laat komen. Een profielfoto op YouTube dient een grootte hebben van 800×800 pixels. Met alleen een profielfoto ben je er echter nog niet. Het is belangrijk om goed duidelijk te maken waar je YouTube kanaal over gaat. Zodoende dien je een coverfoto van je bedrijfslogo of bedrijf te plaatsen van ongeveer 2560×1440 pixels. Kies voor een scherpe resolutie, want bezoekers zijn deze afbeelding groot in beeld. Het geeft aan waar het YouTube kanaal over gaat. Tenslotte is het ook mogelijk ook een miniatuur foto te plaatsen op je account. Deze wordt in het Engels aangeduid met “thumbnail”. De beste grootte voor een thumbnail op YouTube is 1280×760 pixels.
Creëer een origineel ontwerp met “channel art”
Dagelijks verschijnen er honderden nieuwe YouTube kanalen. Het is de kunst om je onderscheiden van concurrenten die een videokanaal hebben in dezelfde categorie als jij. Probeer je YouTube kanaal er zo visueel aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Het videoplatform helpt je er graag een handje bij door de optie “channel art” aan te bieden. Daarmee kun je op vrij eenvoudige wijze je kanaal aankleden. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald patroon of design die aansluit bij je bedrijf. Zorg er wel voor dat de afbeeldingen en designs die je gebruikt geen auteursrecht bevatten. Is dit wel het geval, mail of bel dan even met degene die de afbeelding heeft gemaakt. Op die manier voorkom je hoge boetes door het schenden van het auteursrecht. Tenslotte is het belangrijk om goed te controleren hoe bepaalde afbeeldingen eruit zien op verschillende digitale schermen, zoals die van je smartphone, tablet en pc. Ook dit is met de “channel art” geen al te grote uitdaging. Het heeft namelijk een speciale knop die de afbeeldingen in verschillende dimensies laat zien. Gebruik het volgende stappenplan om gebruik te maken van de “channel art” optie van YouTube:
- Login op YouTube en klik in het menu bovenaan rechts op ‘mijn kanaal’.
- Aan de bovenkant van het scherm zie je de knop ‘add channel art toevoegen’. Klik hierop.
- Kies een afbeelding of een foto die je op de computer hebt opgeslagen. Een andere optie is de Galerij van YouTube zelf waarin afbeeldingen en foto’s zonder copyright staan.
- Als het goed is zie je meteen een voorbeeld van hoe de afbeelding of foto er uit ziet op verschillende digitale apparaten.
- Wil je graag nog iets veranderen? Klik dan op ‘grootte aanpassen’ of ‘adjust the croup’ in het Engels.
- Ben je klaar? Klik dan op ‘selecteren’.