Beslissing van Google rondom ‘Enhanced campaigns’ gunstig voor adverteerders

0
1610
Enhanced campaigns

Elk jaar maakt Google tijdens de Performance Summit in San Francisco een aantal nieuwe functionaliteiten bekend. Deze keer maakte het miljoenenbedrijf bekend dat de bodaanpassingen op apparaten zullen worden aangepast. Deze verbetering zorgt namelijk voor een nog betere optimalisatie van de resultaten per apparaat. De aanpassingen betekenen goed nieuws voor adverteerders. Zij kunnen hun Google AdWords-campagne hiermee namelijk verder specificeren. Wel zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden.

Het nadeel van de ‘Enhanced campaigns’ op AdWords

De bodaanpassingen zullen uiteraard ook in de Nederlandse zoekmachine worden toegepast. Wanneer je terugkijkt op de afgelopen jaren, merk je hoeveel de adverteerderswereld is veranderd. Een paar jaar geleden, in 2013, introduceerde Google de zogeheten ‘Enhanced Campaigns’ binnen AdWords. Deze optie maakte het voor adverteerders mogelijk om hun biedingen op de mobiele telefoon aan te passen. Deze manier van targeting richtte zich op verschillende apparaten. Helaas bracht het ook een aantal nadelen met zich mee. Zo waren de mogelijkheden om de biedingen op tablets en desktop aan te passen beperkt. Ook de controle liet te wensen over. Dit kwam door het feit dat al het verkeer op de desktop- en tablet niet van elkaar werd onderscheiden. Dit terwijl er wel degelijk verschil zit in het zoekgedrag van mensen op de tablet en de desktop. Door echter de apparaten bij elkaar te gooien, ontstond er chaos.

Lees ook: inbound marketing belangrijk

‘Enhanced campaigns’ ook op tablet en desktop

De opkomst van de mobiele telefoon heeft de wereld veranderd. Ook marketeers kunnen er niet aan ontsnappen. De afgelopen jaren is het aantal mobiele zoekopdrachten bijvoorbeeld sterk gestegen. Vandaag de dag vinden er miljarden zoekopdrachten per jaar plaats via de smartphone. Google heeft zodoende besloten om de ‘Enhanced Campaigns’ zowel voor de mobiele telefoon als voor de desktop en tablet beschikbaar te stellen. Adverteerders zullen waarschijnlijk de vruchten plukken van deze beslissing van Google. Zij zien als het goed is succesvolle advertentiecampagnes tegemoet.