Het marketingbeleid van een onderneming heeft als doel maximale behoeftebevrediging van haar afnemers. Daarbij komen de volgende instrumenten aan bod: het product, de prijs, plaats en promotie. Tegenwoordig is er ook een opkomst van e-marketing. Hoewel de namen op elkaar lijken wordt er een andere marketingmix gebruikt. In dit artikel worden de verschillen tussen marketing en e-marketing duidelijk gemaakt aan de hand van de marketingmix.
Product en customer’s solution
Een product wordt beschreven als een goed of dienst en alle materialen en immateriële zaken die daaraan verbonden zijn. Zoals de verpakking of de status die het product bezit. Daarbij behoren ook de service en garantie van het product. Voor e-marketing geldt de p van product nu als customer’s solution. Daarmee wordt bedoeld dat een product een oplossing moet bieden voor de klanten. Of het product moet een behoefte van de consument zijn.
Prijs en cost to consumer
Hoe graag men het product wil, hangt vaak samen met de prijs. Ondernemers kunnen verschillende strategieën gebruiken om een prijs te betalen. Je kunt vanuit gaan van de kosten: kostengeoriënteerde prijsbepaling. Of je laat de prijs afhangen van de concurrenten: concurrentiegeoriënteerde prijsbepaling. Daarnaast heb je ook nog de vraaggeoriënteerde prijsbepaling. Deze kan weer onder andere worden opgesplitst tussen penetratiepolitiek, waarbij de prijs van nieuwe producten zo laag mogelijk is voor een groot marktaandeel, en afroompolitiek, waarbij het product in het begin juist voor een hoge prijs op de markt wordt gezet. Deze prijs wordt naarmate de tijd verstrijkt steeds lager voor iedere fase. Nu wordt de cost to consumer. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de totale kosten van een product voor de consument, ook wel total cost of ownership.
Plaats en convenience
De vestigingsplaats van een onderneming hangt af van de soort onderneming. Een vissersbedrijf zal vaker dichtbij een haven liggen dan in het centrum van de stad. Daarnaast komen logistiek en distributie er ook bij kijken. Een onderneming kan ervoor zorgen dat de kosten van een distributiekanaal zo laag mogelijk zijn door minder schakels in het kanaal te hebben. Door middel van het JIT-principe kan het bedrijf veel kosten besparen, omdat er slim wordt omgegaan met de beschikbare ruimte. Voor e-marketing geldt nu convenience (gemak). Hoe wordt het proces van aankoop steeds meer gericht op het klantgemak? Door de klanten alleen vooraf te laten betalen, zal de onderneming klanten verliezen.
Promotie en communication
Eén van de manieren op producten te promoten is door middel van reclame. Reclame is op te delen in individuele reclame, collectieve reclame, thema reclame en actiereclame. Maar denk ook aan het gebruik van sampling. Zo wordt op een leuke manier kennisgemaakt met een nieuw product. Hoewel men vaak denk aan de winstgevende kant van marketing, kan marketing ook zorgen voor een het overdragen van bepaalde opvattingen (ideële marketing). E-marketing maakt nu van de p van promotie de c van communication. Bedrijven regelen tegenwoordig steeds vaker een webcareteam om de communicatie tussen klant en onderneming zo vloeiend mogelijk te laten lopen. Maar ook klantbeoordelingen hebben te maken met communication.