We zijn als mens makkelijk te foppen: een hogere prijs associëren we al snel met een betere kwaliteit. Maar is dat ook altijd terecht? Zijn duurdere producten echt beter, of kun je net zo goed voor een goedkoper alternatief kiezen?
Iemand moet het verzinnen
Als je producten met elkaar vergelijkt, is het je misschien wel eens opgevallen dat het vaak dezelfde merken zijn die met een nieuw soort product komen, waarna na een tijdje andere merken volgen.
Dit is direct de reden dat sommige merken duurder zijn dan anderen. Neem als voorbeeld mascara. Op dat gebied zijn er de afgelopen jaren heel wat ontwikkelingen geweest. Neem bijvoorbeeld de invoering van de waterproof mascara, op dat moment een sensatie. Een mascara die niet meer van je wimpers loopt, met zwarte sporen en pandaogen als gevolg, zodra je een traantje moet laten, in een regenbui terechtkomt of een duik in het water neemt.
Het bedrijf dat als eerste een waterproof mascara ontwikkelde, heeft kosten gemaakt om onderzoek te doen en consumenten kennis te laten maken met hun nieuwe ontdekking. Die kosten willen zij graag terugverdienen voor concurrenten hetzelfde geheim ontdekt hebben, en ook en waterproof mascara op de markt brengen. Om die reden zal de eerste waterproof mascara aardig aan de prijs geweest zijn, terwijl de prijs in de jaren erna steeds verder zakte. Nu weet je meteen waarom een Maybelline mascara vaak duurder is dan die van een minder bekend werk: de grote merken bedenken nieuwe producten, en proberen hier geld mee te verdienen voor de andere merken het overnemen.
Goedkoper kan net zo goed zijn
Betekent dat dan dat duurdere producten, van bekende merken, ook automatisch beter zijn? Nee, niet per se. Je kunt in veel gevallen echter wel stellen dat wie graag de nieuwste productinnovaties wil proberen bij de grote merken uit zal komen, en dus meer zal betalen, dan mensen die ervoor kiezen pas iets nieuws te proberen wanneer meerdere merken het aanbieden. Een goedkoper product betekent dus niet dat het slechter is, het is alleen wat minder innovatief.
Dus wie voor de nieuwste producten kiest, is altijd duurder uit? Ook deze vraag kan niet zomaar met ‘ja’ worden beantwoord. Er zijn namelijk altijd wel ergens aanbiedingen met het desbetreffende product te vinden. Wil je bijvoorbeeld het nieuwste van het nieuwste qua wasmiddel, dan ga je op zoek naar een Ariel Pods aanbieding. Zoek je goed, en heb je een beetje geluk, dan kan het zomaar zo zijn dat je dit product vindt voor een prijs waar je ook een traditioneel wasmiddel voor had gekocht.